Halaman

Sabtu, 31 Januari 2015

HONG KONG TRIP 2014 # DAY 4 (FINAL DAY)

SAMBUNGAN...

Sebelum menamatkan cerita Trip ke Hong Kong yang ndak pandai habis-habis ni, aku mau kongsi tempat-tempat makan yang sempat kami terjah semasa berada di sana 4 hari 3 malam.

1) Popeyes Louisiana Kitchen (ada sijil halal)

Sarapan pertama kami di bumi Hong Kong adalah memilih menu di Popeyes Louisiana Kitchen.Lapar punya pasal kami bedal saja..Itu pun hasil carian daripada blog-blog.Terima kasih!=)

Lokasi di tingkat 7, Hong Kong International Airport

Aku ambil menu Set Combo E sosej, telur, biskut susu keju, hash brown dan juga kopi.Harga HKD34 (lebih kurang RM15)

2) P.M. Club

Hari pertama kami makan malam di sini.Terletak dalam Chungking Mansion.Tapi, kena naik lif untuk ke tingkat atas.Apa pun, untunglah sebab hotel dekat dengan tempat ni.Bila-bila rasa lapar boleh terjah.

Menu adalah ayam tandoori.Tapi, ndak tau di mana sudah aku letak gambar ayam tu.Rasanya memang ada aku snap cuma ndak jumpa balik tu gambar.Huhuhu..Apa yang boleh aku cakap menu ayam tandoori tu memang sedap sampai dua tiga kali kami pegi sini semata-mata ayam tu jak!Macamlah di KK tiada kan?Hahaha...

Harga setiap menu pun boleh tahan mahalnya

Ini kena bagi macam percuma saja rasanya..Sebab setiap kali makan sambil menunggu menu lain sampai mesti 'Papadom Bakar' ni kena letak atas meja kami.

3) Bismillah Kebab House

Hari ketiga kami makan di sini pulak.Masing-masing order chicken leg dengan nasi putih.Tapi..nasi putihnya macam nasi pulut jak.Ndak sukanya sebab memang ndak boleh habis pun nasi tu aku makan..Air plak aku minta kopi susu ais dengan harga HKD15, gelas ndak besar ya!

Antara menu yang ada di Bismilah Kebab House, Hong Kong

Wajah-wajah "geng bas sekolah' yang kebulur!

Akhirnya, HKD522 bil yang perlu kami bayar.Boleh tahan lumayan!

4) Rumah Makan Sedap Gurih (Masakan Asli Indonesia)

Selepas dari Madame Tussauds, kami terjah plak restoran masakan Indonesia.Kak Tim cakap masa dulu dia datang ke Hong Kong ni, dia ada makan dekat restoran masakan padang.Google punya google jumpa.Cuma bila sudah sampai macam bukan ini yang dimaksudkan olehnya.Ndak apalah..Janji perut kami kenyang.

Kawasan rumah makan ni ramai rakyat Indonesia berkeliaran.Maksudnya, tempat ni memang kawasan mereka mencari rezeki yang halal di negara Hong Kong.

Route dari Tsim Sha Tsui MTR Station ke Rumah Makan Sedap Gurih, Hong Kong :-

1) Naik tren dari Tsim Sha Tsui MTR Station (Tsuen Wan Line) ke Admiralty MTR Station (Island Line - warna biru) / (Interchange)
2) Sampai di Admiralty MTR Station sila turun dan tukar line / tren menuju ke Causeway Bay MTR Station (Island Line - warna biru)
3) Keluar dari Causeway Bay MTR Station dan berjalan selama 3 minit (jarak dalam 210 meter) cuba cari 19-31 Yee Wo Street, Hong Kong dan akan jumpa Rumah Makan Sedap Gurih.

Kami menghabiskan sejumlah HKD644 di sini mengalahkan makan malam di Restoran Gayang Seafood, Kota Kinabalu!Hehehe...

23.02.2014 (Ahad)

Hari ke-4 di tanah Hong Kong, aku ndak ke mana-mana.Cuma memang Kak Sue dengan Salina telah merancang sejak kelmarin mau jejak kaki lagi ke Sogo Hong Kong tu bersama jejaka-jejaka comel - Zul dan Adie.Mau membeli-belah lagi.

Aku?Seperti biasa ndak berminat sebab bajetku ciput jak.Terus-terang aku hanya bawa HKD2300 (lebih kurang RM1000).Itu pun ndak masuk ke Disneyland Hong Kong.Betul-betul aku jaga tu perbelanjaan.Tujuan utama adalah melihat dengan mata ku sendiri bagaimana rupanya negara Hong Kong yang suatu masa dahulu drama-dramanya menjadi kegilaanku.Itu pun aku tetap bersyukur kerana hajat telah kesampaian berada di sini...=)

Pagi tu mereka ke Sogo HK, aku pula sibuk mengemas barang dan pakaian sumbatkan semuanya dalam beg.Sempat lagi aku berselfie bagai dalam bilik tu sementara menunggu mereka habis shopping.

Kumpulan kami berpecah kepada dua yang mana kak Tim dan kak Faridah gerak awal ke lapangan terbang dengan menaiki bas.Kami pula sebelah petang bertiga akan naik teksi disebabkan barang-barang kakak-kakak cantik tu bertambah.Ndak kuasa dorang mau naik bas!Akulah yang jadi 'mangsa' untuk di ajak kongsi bayar naik teksi.Nasib baik aku diminta bayar suku jak daripada jumlah tambang teksi tu - kos tambang teksi yang kami bayar dalam HKD300 - HKD400 rasanya...(bukan lupa tapi ndak ingat..hehehe)..Yang pasti memang berganda-ganda mahalnya daripada tambang bas.

Kami berada dalam teksi yang ndak berapa moden ni - old school.sampai macam lain-lain aku fikirkan..Boleh-boleh terbayangkan ada pisau disembunyi oleh uncle ni!Hahaha..Mungkin atas sebab uncle ni agak 'garang' tu yang macam seram semacam ku rasa.

Pemandangan yang ada sepanjang laluan ke lapangan terbang

Lalu atas jambatan menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong

Terowong yang agak menakjubkan ku rasa.Dasar kesakaian!Hahaha

Senyuman lebar daripada kami berdua - dalam teksi

Kami semua balik ke Kota Kinabalu awal sehari daripada jejaka-jejaka comel - Zul dan Adie.Mereka akan pulang pada esok malamnya.Stok makanan ku yang masih banyak ku tinggalkan dengan mereka.Maklumlah budak lelaki kena banyak makan untuk tambahkan tenaga.Hihihi...

Gembira dalam sedih meninggalkan bumi Hong Kong yang memberi beberapa pengalaman pahit dan manis

Antara barangan cenderamata / cenderahati yang dijual di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong

Harga memang agak mahal tapi semuanya cantik dan menarik hati

Sempat lagi mengabadikan kenangan di hadapan Victoria's Secret, Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong sebelum berlepas pulang.

Baru perasan ada pula perempuan di belakang yang ikut bergambar sama dengan simbol 'peace'!=)

Apa pun, bercuti ke Hong Kong merupakan pengalaman baru untuk diri ku!Cuma pada pengamatanku kebanyakan rakyatnya ndak semesra masyarakat di negara Korea.Bila mau bertanya, cepat-cepat mengelak.Kalau ndak mengelak, macam kena tengking / herdik pun ada!Bercakap agak kasar.Kelakuan pun lagi kasar.

Bayangkan staff di kaunter Hotel Imperial, Hong Kong masa pulangkan duit deposit bilik hotel dia main buang begitu jak.Sampaikan kak Tim cakap sama dia, 'kalau kau di Malaysia memang kena ajarlah kau berbudi bahasa dengan pelanggan'...Hahaha

Perancangan akan datang kami mau jejakkan kaki lagi ke tanah Hong Kong - Macau - Shenzhen.Cuma masa sahaja yang belum tahu bila.Tunggu semua ada kelapangan mungkin...(Salina dan Kak Sue sudah pergi lagi ke Hong Kong untuk kali kedua - masing-masing pada bulan Oktober 2014 dan November 2014 bersama suami, anak-anak dan keluarga).

-TAMAT-

4 ulasan:

Farikica berkata...

Baru tengok tiket AA ke HK dua tiga hari lps... RM200++ return... tergugat juga iman... Tu blm campoq warga di Shenzhen lagi, dahla kasaq, x reti bahasa plok tu...hihihi.. sabar je la kan....

Jari Manis berkata...

berjanggut tau JM nak tunggu entri Yani nih ahaha...mcm lah JM rajin juga update kan

mmg byk makanan HALAL di HK kan Yani cuma satu je perlu spend byk duit utk mkn sahaja kerana harga faham2 je lah kan. JM pernah mkn di Bismillah Kebab House tu :-)

Akhirnya tamat juga...lama tau tunggu heeheehh

Norharyani Sanusi berkata...

Hihihi..gatal jer hati nak rembat tix kan?=)

Tu la pasal.mcm x boleh hiduplah dgn cara n budaya dorg tu.stress plak..hahaha

Hahaha..sabar jer la JM.thn ni baru nak aktifkan diri berBlogging.tp mmg msh x boleh compete dgn JM jgk..hihihi

Bila g HK duit kena berkepuk2 klu nak makan dekat luar.bgtu jgk bila di korea...mahal giler bila convert RM